torsdag 26 januari 2012

Ett gott bröd och bloggmiddag


och rysligt enkelt sådant, blandade jag ihop i eftermiddags. Nyttigt ska det visst också vara ;-)


GI-Matbröd
3 dl dinkel fullkornsmjöl
3dl rågmjöl
0,5 dl linfrön
0,5 solrosfrön
0,5 dl pumpafrön
2dl blandade nötter(mandel, cashew, paranötter, dalnötter)
4 tsk aprikoser, torkade i bitar
6 dl ypughurt naturell
1,5 tsk bikarbonat



1. Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj en avlång form, bröa med sesamfrön. Dela alla nötter så de inte är fullt så stora.
2. Rör ihop alla ingredienser i en skål. Lägg över i formen. Grädda i nedre delenav ugnen i 40-45 min.



Tips: Smaksätt med 1 dl oliver eller 1 dl hackad färskt spenat, brie el vad du gillar.


Jag hittade receptet hos denna bloggerskan. Nästa gång ska jag modifiera lite, då jag saknade lite salt i brödet. Så ni som tänker baka det, lägg till lite salt.



till brödet serverades en god soppa som Olga Rönnberg tipsat om.


En riktig bloggmiddag med andra ord!


Det verkar inte bättre än att jag fått ta över sonens förkylning efter min magsjuka, usch! Jag som är så sugen på att träna, men min kropp skriker ju vila, så det är ju bara till att lyssna.


Ha det bäst!


Kram Anna

2 kommentarer:

Dagar hos mig sa...

Tack för tips. Försöker klara mig utan bröd, men när det verkligen kniper ska jag prova det här:)

Tindy sa...

Ville ju bara skriva..ska bli jättekul att ses:)) kram:))